Tuesday, August 10, 2010

GeMuk....

Gemuk baring atas timbunan hadiah kawen kak ni...so cute..!!

berehat2 di depan pelamin..."gemuk..gemuk.."

bismillah...

post kali ni bukan lah mengenai mana2 sahabat, atau artis, tapi kucing saya. saya x pernah menyayangi kucing sebagaimana saya menyayangi Gemuk. Gemuk lahir pd bulan Feb 2010. Nama Gemuk tu saya yang bagi, bukan kerana badannya gemuk, tp sebab bulunya yg sgt panjang, buatkan dia nampak sangat gemuk dan cantik... ibunya kami namakan Tayang (panggilan manja bg 'sayang'). Tayang ialah kucing kampung yg berbulu biasa. kami membuat kesimpulan yg Gemuk mendapat gene kucing parsi dari ayahnya. mak kata,mak pernah ukur bulu di ekor Gemuk,kira2 3 inci..!! mmg chubby...

sesiapa pun yg melihat Gemuk pasti terpikat, dan ramai yg melamar Gemuk utk dipelihara, tp mak x nak bg, sbb dia terlalu istimewa bagi kami. cuti sem saya selama 4 bulan lebih, penuh dengan kenangan manis bersama Gemuk. x pernah saya jumpa kucing semanja Gemuk. kalau saya atau mak baring di bilik dapur, dia mesti datang dan tidur disisi kami, kdg2 siap landing atas lengan...sgt manja.. 

pernah saya dan mak pergi ke Kedah beberapa hari, kak dilah yang ada dirumah waktu tu kata, Gemuk x de mood...tido je, xmo main2 sangat. tp bila kami pulang sahaja ke rumah, Gemuk semacam 'naik sheikh'... lompat sana, lompat sini...naik atas motor...main dgn adik2nya yg baru pandai bertatih...hm...jelas sgt kegambiraan di hatinya. mungkin kerana saya dan mak lah yg banyak luangkan masa bersamanya...jd adrenaline Gemuk keluar tanpa disekat2 lagi. sooo cute...

bila nak masuk kuantan, beritahu mak, mcm nak bwk gemuk je pi kuantan... tp mak x bagi, mak kata, biarlah dia kat rumah,buat teman dan hiburkan mak kat rumah. bila dah ada kat kuantan, pantang jumpa kucing, mesti saya nak panggil mereka Gemuk. setiap kali telefon mak, saya x kan pernah miss tanya pasal Gemuk. sayang sgt kat Gemuk...

6 Ogos ialah tarikh yg sgt ditunggu2 sbb saya akan balik, setelah genap sebulan di kuantan ini. tiba di rumah jam 10 malam. kak izzi ambil di pekan baru, bila sampai sahaja ke halaman rumah, kak izzi kata, "Gemuk 1 hari merajuk, x nak masuk rumah, x nak makan, x tau napa. pg td dia ada be**k sekali kat dalam rumah, dia rasa bersalah kot.." bila turun kereta, saya trus dapatkan Gemuk yg baring atas batu di halaman... rindu sgt2 kat Gemuk..tp..dia x respon..dia seolah tiada perasaan.. "demam kot Gemuk ni..."  sedih bila kepulanganku x 'disambut' gemuk...

pagi2 sabtu, mak bawak masuk Gemuk, kelihatan lemah, mungkin sbb semalaman x makan dan minum. Gemuk busuk time tu...sbb dia cirit-birit (cb). mak mandikan dan terus lap supaya dia x sejuk... gemuk naik atas kotak tepi mesin basuh dan trus berehat disitu. sgt lemah dan x bermaya. x lama lepas tu, dia jalan pula ke bilik dapur, tempat dia selalu tidur. saya ikutkan lgkahnya dan duduk menghadap sambil  pujuk dia supaya cpt sembuh... tiba2 Gemuk seolah2 hendak muntah.. cepat2 saya panggil mak dan mak keluarkan dia melalui tingkap dan letak atas tanah. tingkap bilik dapur rendah je sbb dapur saya dapur bawah (atas tanah).  lepas Gemuk gemuk muntah, dia lari masuk bawah rumah, mungkin 'malu' atau rasa 'bersalah'. kami hanya biar, bahu beri dia masa utk menyendiri...kesian Gemuk...

gemuk duduk sahaja bawah rumah...bila dipanggil, dia menyahut..tp suaranya seperti sakit tekak...bila tengahari, mak ambil dia keluar dari bawah rumah, letak dihadapannya nasi+ikan tumbuk,tp kami sgt terkejut kerana Gemuk terus berpaling. sedihnya... x tahu kenapa...  

kakni dan suami, a. saleh tiba dirumah dari melaka jam 6. mak cerita tentang Gemuk, a.saleh pun cari Gemuk sbb dia hilang, x tau ke mana. rupa2nya Gemuk sedang menyorok di bawah zink2 yang x dipakai sebelah rumah... Ya Allah..kesiannya... saya yg kebetulan ada di bilik air disuruh mak utk mandikan Gemuk... Gemuk busuk sangat...dia cb lagi dan kali ni lbih truk keadaanya. selesai mandikannya, dia trus tidak bermaya sampai kepalanya terlentok atas lantai bilik air. trus saya angkat dan kta padany "Gemuk, jgn la mati kat sini..heei..bngun2.."... sedih sangat..

kak ni, a.saleh, kak dilah dan saya trus bersiap2 utk hantar Gemuk ke klinik haiwan di bandar...sepanjang perjalanan, Gemuk diam je...x bergerak..x respon.. hanya kata2 semangat yg mampu saya beri padanya...mengharap dia mengerti.. "sabar ye Gemuk, kita dah nak sampai hospital ni..Gemuk mesti kuat..!!"

sampai sahaja di klinik, trus saya masuk dan jumpa dgn doktor, entah mcm mana, saya yg sgt cemas masa tu berkata "Doktor, tolong, kucing saya dah nak mati.." doktor usik2 hujung matanya.. ada respon, "oh, hidup lagi..x pe2, duduk dulu". Gemuk didaftarkan, katanya nombor pendaftaran Gemuk 11804. selepas itu, kami disuruh masuk membawa Gemuk  ke bilik rawatan. dia suruh letak gemuk di meja kedua, katanya meja 1 tu utk anjing, meja 2 utk kucing... 

doktor memulakan rawatan dgn masukkan termometer pd dubur Gemuk...kemudian di urut2 bahagian perut. "hati gemuk ni sudah bengkak...sbb tu perut dia terhimpit dan hilang selera makan..." kemudian termometer pula dikeluarkan "oh, suhu dia 35 C, sgt rendah bagi kucing. suhu normal kucing 38 C..." ya Allah...kesiannya gemuk...sgt bersalah bila teringat yg saya memandikannya td... selepas itu doktor sapukan termometer tersebut atas slide utk cek cacair dari duburnya di bawah mikroskop. ya Allah...doktor tunjukkan kami yang dalam usus Gemuk ada bakteria(B) yg sgt bahaya bg kucing..!!

saya x igt nama bakteria tersebut, yang pasti, B tu sekurang2nya sudah mendiami badan Gemuk selama seminggu. seekor B mampu bertelur sabanyak 250000 telur..!! bayangkanlah betapa sensaranya Gemuk selama ini... B tersebut akan serang hati,kemudian perut, dan akhir sekali usus. usus Gemuk sudah menjadi ulser,sbb itu cecair duburnya bercampur darah...B tu boleh didapati dari tanah, x berjangkit pd manusia, tp bole berjangkit pd kucing lain... maafkan kami Gemuk...

selesai rawatan, doktor bagi ubat, ada 2, 1 utk cb, 1 utk bunuh B. kos rawatan+ubat=RM200. doktor pesan supaya x bawak kereta laju2, takut Gemuk muntah.. kesian Gemuk...

bila sampai rumah, saya bg  ubat pd Gemuk. tadah air panas dalam botol utk letak sebelah Gemuk utk naikkan semula suhunya...dan kami semua keluar utk makan malam... jam 10 lbih saya sampai rumah... terkejut lihat gemuk sgt2 lemah, mak yg dah sampai dulu kata, dari td dia mengerang2, mcm org suaranya. trus saya duduk disisinya..sambil usap2... "Gemuk...bgun..jgn la mati dulu..Gemuk...Gemuk..." menyedari keadaannya makin tenat, x tertahan air mata..suasana terlalu syahdu..sesekali Gemuk kekijangan.. ya Allah..mungkin telah sampai masanya... bila rasa kaki depannya ya Allah..sejuk sgt... berlari ke dapur mengisi air panas dalam botol, dgn harapan dapat naikkan semula suhunya... bila saya kembali..gemuk seperti sudah putus nafas..tiada lg degupan jantung... innalillahi wa inna ilaihi roji'un...

kubelek2 badan Gemuk dgn pnuh tangisan..namun tiada juga balasan...kuletak Gemuk dalam kotak semula dan pergi mencuci tgn....kini gemuk sudah menjadi bangkai...dia x lagi seperti dahulu yg boleh ku dukung...ku cium...dan ku belai... a.saleh melebarkan selimut Gemuk utk menutup kotak tersebut..saya naik ke bilik dan mengirim berita pd sahabat2...dgn linangan air mata yg tidak putus, saya terlena... sempat pula bermimpi yg Gemuk hidup kembali...!! 

pagi Ahad, suasana rumah sgt sayu...masing2 diselubungi kesedihan. sebelum pukul 7, saya turun ke dapur utk membuat roti...roti diuli dgn sebak didada,tanpa sedar,bergenang kembali mataku yg sedia bengkak.."alahai Gemuk..kau x sempat nak rasa roti aku buat..." jam 8 lbih, saya keluar rumah, membawa cangkul dan pergi ke tebing parit sebelah rumah...ketika itu, x tertahan lg sebak didada..aku menangis semahu2nya sambil menghayun cangkul.. setelah selesai, kubawa Gemuk yg sedah mengeras, sambil dibantu mak, Gemuk selamat dikebumikan...

tiadalah lg Gemuk di dunia ini...

kenangan bersamamu x kan kulupa sampai bila2..

Ya Allah..tidak kusangka Kau kabulkan doaku..

doaku sejak dahulu..

"Gemuk...kalau kau nak mati, jgn lari dari rumah tau...biarlah kau mati depan mata..supaya kami x tertanya2.."

Ya Allah...sudah Kau takdirkan aku pulang ke rumah...

ketika Kau menjemput kesayanganku ke sana...

aku bersyukur kerana pernah menyayangi mu Gemuk...

jgn lupa..nantikan aku di pintu syurga...

kepulanganku ke Kuantan penuh kesedihan... sepanjang jalan aku terigt pd Gemuk...linangan air mata x terkira titisnya...kurasa alam turut berduka..kerana hujan diluar sama lebat dengan 'hujan' didalam bas ketika itu... dalam kelas BioChem, Gemuk asyik dtg dalam igtn.. Ya Allah..kuatkan aku Ya Allah... aku tahu, Gemuk milikMu..Kau berhak mengambilnya walau tanpa relaku.. "sesungguhnya setiap yg baharu itu akan mati..hanya Allah yg kekal selama2nya..." cuma satu pintaku ya Allah, temukan kami disyurga nanti...

hingga saat ini,air mataku kembali mengalir jika aku teringat kesayanganku itu....

~Di Mana kan Ku Cari Ganti ~

Hendak ku nangis
Tiada berair mata
Hendak ku senyum
Tiada siapa nak teman
Kalaulah nasib
Sudah tersurat
Begini hebat
Apa nak buat

Di mana kan ku cari ganti
Serupa dengan mu
Tak sanggup ku berpisah
Dan perhati patah, hidup gelisah

Alangkah pedih rasa hati
Selama kau pergi
Tinggalkan sendirian
Tiada berteman dalam kesepian

Dunia terang menjadi gelita
Cahaya indah tiada bergema
Keluhan hatiku membawa derita
Kini kau jua tak kunjung jelma

Di mana kan ku cari ganti
Mungkinkah di syurga
Untuk kawan berduka
Menangis bersama, selama-lamanya


~Jauh Kau Pergi ~
 

Pernah ada rasa cinta antara kita
kini tinggal kenangan
ingin kulupakan semua tentang dirimu
namun tak lagi kan seperti dirimu
oh bintangku


jauh kau pergi meninggalkan diriku
disini aku merindukan dirimu
kini kucoba mencari penggantimu
namun tak lagi kan seperti dirimu
oh kekasih


pernah ada rasa cinta antara kita
kini tinggal kenangan
ingin kulupakan semua tentang dirimu
namun tak lagi kan seperti dirimu

oh kekasih...


pagi sabtu, selepas dimandikan mak..

klinik haiwan di batu pahat

doktor cek pernafasan Gemuk

selaput bawah mata dan lidah Gemuk pucat, sgt kritikal..darah x sampai..

sangat lemah...dia x selincah dulu..mungkin sudah berada di dunia yg berlainan...


Gemuk berselimutkan selimut saya masa kecik2 dulu sementara doktor beri ubat

Gemuk sudah mengeras pada pagi Ahad...

saya menemukan Tayang dan Gemuk buat kali terakhir

kubur yg siap digali...

ubat untuk bersihkan kuman

ubat untuk cirit birit Gemuk

7 comments:

surf-fix @ uppa.. said...

cdey bca ttg kuceng mali...pnah jgak ade kucing yg mcm gemuk..manja..terutamanya ngan mak syafik...name die betty..hehe..tp...skrg dah xde..mati sbb kna langgar ngan kereta kat jlan dpan umah syafik..time tu die pregnant lg..terburai n tkeluar anak2 dari perot die..cdey kot..T_T..hnya org yg ade kucing je pham perasaan ni..rase cm khilangan..cam kosong tetibe..isk2....T_T..emo plak~huhu

nisahtqwa said...

sedihnya baca kisah hidup gemuk..moga k.amali tabah.setiap musibah dan ujian ada hikmahnya....

Nor 'Amali Md. Som said...

syafik- btul..sekarang ni,bila bukak blog sendiri pun rasa sebak,sbb ada gmbar gemuk..takziah jgk buat syafik..lbih tragis cerita tu..kesiannya.. dulu slalu pelik org menangis sbb kucing mati, tp sakarang saya tau rasanya..btul..hanya yg pernah sayang kucing akan faham..sebenarnya, perasaannya sama je seperti kehilangan insan yg kita sayang...

Nor 'Amali Md. Som said...

nisah- trima kasih..btul, ada hikmahnya...dan org2 yg redha sahaja akan nampak hikmahnya nant...

Mohd Naqib bin Mazlan said...

Gemuk menunggumu di pintu syurga...

saye syg kucing saye.. said...

salam.. waa.. sedihnye.. sye pun ade kucing yg sgt2 sye syng.. ia mnjdi kesyangan sume femli..
x sempat nk jupe buat kali terakhir sbb ad d asrma. dan plg sedih, ia mati x tahu kt mne.. ia pergi seminggu lps kepergian ayah tercinta..:`(
moga dpt brtemu lagi d pintu syurga... amin..

Nor 'Amali Md. Som said...

amali> naqib : amiin.. (comelnya gemuk, tunggu saya sambil tertidur2...)

amali>saya sayang kucing saya

sedihnya bila 'dia' pergi tanpa 'pesan'... kalau hidup mana ekornya..kalo mati mana kuburnya.. x pe la, doa je, insyaAllah dia jd penolong kita untuk cepat masuk syurga...
p/s: nant kita sama2 dokong depa jalan2 kat syurga ye.. =)