Tuesday, August 24, 2010

~unta=camel=ibil~

bismillah..
                Tersebutlah kisah, bahawa seorang raja telah mengeluarkan titah pada semua pemuda di wilayahnya agar keluar mengembara. setiap mereka diberi seekor unta utk diguna sebagai tunggangan sepanjang pengembaraan. 

        Tugas mereka mudah sahaja, iaitu mengutip sebanyak mana barang yg bernilai [selagimana tiada pemilik]. Maka keluarlah semua pemuda memulakan pengembaraan... masing2 sibuk dengan urusan masing2:
-ada yg asyik mencari dan mengutip segala brg berharga dan menjaga unta
-ada yg tidak peduli dengan unta hingga unta sakit x berdaya
-ada yg terlalu asyik dengan untanya hingga terabai amanah utama

  Dan dalam byk2 golongan pemuda, pemuda jenis ketiga yg paling ramai bilangannya...mereka sibuk melayan kerenah dan segaa kemahuan unta mereka. unta2 mereka gemuk dan saolah2 manjadi TUAN kepada pemiliknya. mereka lupa tujuan pengembaraan tersebut.

  Sampai satu masa, semua pemuda dipanggil pulang ke negeri. saat ini, barulah pemilik unta yg leka tersedar. terkocoh-kacah pulang sambil penuh ketakutan didada. 

  Setiba di istana, satu persatu pemuda menunjukkan apa hasil pengembaraa. maka raja mengumumkan bahawa ramailah yg gagal dalam misi tersebut. dan org2 yg gagal harus dihukum. mereka merayu "wahai Raja,tolonglah beri semula unta kami, dan berilah peluang untk kami mengembara sekali lagi, nescaya akan kami bawa barang berharga.." 

  Namun, rayuan mereka hanyalah sia2..kerana..unta mereka telah mati...tiada lagi peluang kedua..selamanya...

                                                     ~tamat~



kisah ni sekadar analogi...

- pemuda = roh2 manusia
- unta = tubuh badan
- raja = Allah SWT

pengajaran:
- roh kekal kekal dan akan berjumpa dgn Allah..hidup selamanya di akhirat nant (kekal tidak bermaksud seperti kekalnya Allah).
- jasad adalah amanah yg perlu dijaga, supaya kekal sihat utk terus beribadah dan melakukan kebaikan, tetapi bukan 'dimanjakan' dgn mengikut segala kemahuan nafsu
- ajal dan maut hadir tanpa diduga ; x tunggu kita sedia @ x
- [mcm2 lagi, pembaca bole rangka sendiri..]

"dan in faqkanlah hartamu di jln Allah,dan janganlah kamu jatuhkan (diri sendiri) ke dalam kebinasaan dgn tgn sendiri dan berbuat baiklah. Sesungguhnya Allah menyukai org2 yg berbuat baik" [al-baqarah:195]
pernah nampak unta hisap rokok?? ish3...
unta menyerupai org..eh..org menyerupai unta..eh..
ape2 je la...

No comments: