Thursday, June 24, 2010

durian belanda..

bismillah..

[ada org kata kalo tulis blog elok buat dalam point. tibe2 terasa gatal nak tulis blog kali ni dalam point jugak...]

1-pada suatu hari,mak beli buah durian belanda kat Air Hitam. 

2-mak beli 2 biji,satu biji buat kami,1 biji lagi bagi jiran sebelah umah,sbb anak bliau tgh pregnant n mengidam buah durian belanda katanya.

3-masalahnya buah tersebut masih mentah lagi,lalu mak kata kene biar dulu,dah lembut baru boleh makan.

4-setiap hari aku cek buah tersebut samada da masak ke blum,aku picit2,masih keras lagi.

5-beberapa hari pastu,aku rasa buah ni da cukup masak utk dimakan. time tu sume akak n abang aku ada kat rumah.

6-dgn lafaz bismillah,aku belah buah tu. alangkah hampanya aku...buah tersebut da busuk..!!! huwaaa...sedihnya..isi dalam dia kaler putih+pink+kuning...

7-britahu mak pasal buah tu.."mak,buahnya da busuk...dia masak terpaksa kot...x pe la,bukan rezeki kita..niat sedekah pd kulat dan makhluk2 lain la ye.."

8-mak pun turut meredhai tntg hal itu

9-sedih..

10-entah apa hikmahnya.

11-sedih... (saja nak banyakkan point :P)

12-then aku keluar pi bakar sampah,sbb masa tu dah nak kerja kwen akak aku,kene la bersihkan keliling umah..

13-tgh syok2 bakar sampah,tiba2 cik normah (makcik sebelah umah yg lain,bukan yg anak pregnant tuh) yg mmg ada time tu bagi aku sesuatu.

14-cuba teka apa dia?

15-x pe,biar saya jwb ye..bliau bagi aku SEBIJIK BUAH DURIAN BELANDA..!!!

16-ya Allah..Allah saje yg tau betapa gumbira dan bersyukurnya akau time tu... 

17-bliau kata,"amek la buah ni,dah masak,haritu tgok blum masak,arini tgok kok da kene makan burung sikit..."

18-dekat2 ngan port aku bakar sampah tu la pokoknya. ah,aku x kesa kene kongsi ngan burung pun,rezeki Allah,dpt free2 je. setakat kene kongsi ngan burung,kicik punya hal..

19-maka dgn esaitednya, aku bawa masuk. mak x de time tu,kluar beli barang.

20-bila mak masuk je,mak trkejut tgok ada buah durian belanda yg lebih BESAR..!!

21-kami pun bermuhasabah balik,benar lah janji Allah,kalo kita redha dgn ketentuan Allah,maka Allah akan tunjukkan hikmah dan kurniakan rahmah yg lebih besar lagi..

22-tamat

hihi..ada x org len buat crita guna point cam ni...?? best jugak rupanya... (^_^)

ni la buah durian belanda dari cik normah

  besarnya rezeki kami sekeluarga berbanding burung yg turut menikmati nikmat Allah ini..

2 comments:

wardatul asrar said...

hehe.. menarik, mali.. menarik!

subhanallah.. cash je Allah tunjuk,kn.. sape yg redha, bersyukur, Allah bg berkali2 ganda..

Nor 'Amali Md. Som said...

ha'ah..satu lagi pengajaran lupa nak tulis..pasal sedekah..mak saya kan bg sebijik pd jiran yg pregnant tu..hope buah yg dia dpt elok..seemoga Allah terima ibadah mak saya...