Friday, May 28, 2010

'pat-pat,nye-nye'

bismillah..

pagi tadi, lepas sarapan je,kak izzi suruh aku siapkan kerja2 pembersihan sawang dan tingkap umah sebab nak pasang langsir baru.. dengan semangatnya,kerja2 pembersihan dimulakan... semangat woo sbb cuaca hari ni baik sangat..ditambah pulak aku pasang lagu2 nasyid best yang ada dalam Myiman...masyuuuk...

tibe2.....

datang sebuah motor+gerabak sawit masuk ke halaman rumah aku.. "alamak...sapa pulak ni..kok x kenal.." getus hatiku..seb bek pakaian aku bole dikata lengkap la jugak, (mana x nye,keje cuci tingkap kene bukak tingkap seluas2 nya) trus kuar ke pintu... 

"Assalamu'alaikum..maknye ada??" tanya pakcik tu..

"Wa'alaikumussalam..ada2..jap ea wak.." aku menunaikan kewajipan (jawab salam)..

trus lari2 anak ke dapur cari mak..

"Mak2..ada org datang cari mak..ntah sapa ntah..mali kok x kenal.. tapi macam wak ajis...x tau ada apa.." kataku separuh berbisik pada mak..

mak pun cepat2 keluar..

berdebar pulak aku rasa..tibe2 ada org datang..ada apa... nak minang aku ke?? haha.. (gurau semata2..)

aku curi2 dengar perbualan mereka (sebenarnya bukan la curik..sebab wak tu cakap kuat je..) kat pintu. 

"nak buat keje kawin nanti apa dah ada nenasnye?" tanya wak ajis dalam uslub jawanya.kak no btau mmg tu wak ajis (sebenarnya aziz..tapi org kampung panggil wak ajis..nama manja bliau kot ajis tu...hihi..) 

oh..baru tau,rupanya wak ajis ni nak jadi pembekal nenas masa majlis walimah akak aku minggu depan... mak pun mmg blum tempah mana2 nenas daripada jutaan tauke nenas kat kampung ni lagi (hiperbola sungguh).... ye la,kat kampung ni mmg ramai sangat yang ada kebun nenas sendiri..sbb rezeki Allah bagi pada kami ialah tanah gambut yang  sememangnya terbaik utk tanaman nenas,sawit dan kopi...nak tgok kebun2 ni secara real? jom mai parit usop..huhu..(promot kampung pulak..bangga ktua kampung aku kalo tau ni..)

dah mmg rezeki wak ajis kali ni...mak setuju nak beli nenas dgn bliau...tapi x tau la brape biji..or brape puluh biji..atau brape ratus biji..hihi..mak kene tanya ketua kendarat bahagian catering dulu, en.zainal.. 

cam ni kot rupa nenas2 wak ajis nanti..

aku pun truskan keje aku sebagai window cleaner...dalam hati aku,x putus2 kagum dengan wak ajis..sbb pandai dia cari ikhtiar utk jual nenas2nya itu... padahal bliau hanya bermodal rajin dan berni sedikit je bagi tujuan promosi tersebut.. cayalah wak ajis..respect woo.. cam ni la kalo nak jadi peniaga yang berjaya...kalo anda ada bisnes pape,jangan malas2 nak usaha...

kisah ni mungkin nampak simple..tapi pada aku cukup bermakna..x tau napa..mungkin inilah yang dikata pepatah omputeh "the early bird catches the worm" (juliahana yang ajar)...

ataupun masa kecik2 dulu,pernah x u all cakap "pat-pat nye-nye,sapa cepat dia punya" (pantun 2 kerat paling simple)..hihi..

sbb tu jugalah Islam suh kita ni berusaha kalo nak berjaya..contohnya wak ajis...kalo dia x usaha nak jual nenas2 bliau yang da hampir masa utk dituai tu,x kan bliau dapat duit utk menyara familynya..mmg betul Allah da tentukan rezeki buat kita semua,sehingga klau diibaratkan,epal dalam genggaman kita pun,kalo bukan rezeki kita,kita x kan dapat makan,ntah busuk ke dalamnya,ada ulat ke,pahit x tentu pasal ke..tapi kalo ikan pari yang ada kat dasar lautan tu,kalo Allah da tentukan itu rezeki kita,mesti kita berjaya merasai manisnya isi ikan pari tersebut (sedapnya ikan pari bakar~).

walaupun begitu,kita mesti berusaha utk mencari rezeki tersebut..."bulat x kan datang bergolek...pipih x kan datang melayang".. (^_^)

tu sahaja coretan kali ini....bersedia mengumpul tanaga utk esok hari pula.... sekian..wassalam... 

2 comments: